tisdag 17 maj 2011

Karin Langlet slutar som rektor på Vinstagårdsskolan

Jag har varit snart tre år på skolan och det har varit arbetsamma och lärorika år. Jag kom till en skola i september 2008 som var olik många av de skolor jag sett tidigare.

Jag kom till en skola som har en klart uttalad pedagogisk idé om att arbeta ämnesövergripande i projektform. En skola med många små skolor i den stora vilket medför stor trygghet för eleverna. Jag kom till en skola med engagerade lärare som aktivt sökt sig till Vinstagård för att få arbeta i projektform.

Tyvärr kom jag också till en skola med en negativ budget och med en organisation som inte var förenlig med stadens krav på resursanvändning. Så det har varit tuffa år. Både för personalen men också för de elever som varit tvungna att byta lärare under sin högstadietid. Det som har skett är att jag successivt har förändrat antalet i eleverna i klasserna från 15 till mellan 25 och 30. Jag har fått skolans lokaler ombyggda så att de större elevgrupperna har fått rymliga och bekväma klassrum. Men jag har också varit tvungen att minska personalgruppen på skolan vilket förstås har varit olyckligt för oss alla.

När det gäller den pedagogik som har varit skolans kännetecken och som har sitt ursprung i Läroplanen 1994, så har jag, tillsammans med personalen, värnat om skolans pedagogiska idé men anpassat den efter den läroplan som nu ska sjösättas, Läroplan 2011. I Lgr 11 står det mycket om det entreprenöriella lärandet och entreprenörskap och detta kommer att bli den naturliga fortsättningen på det projektinriktade arbetssättet.

Med några tuffa år bakom sig ser nu Vinstagårdsskolan fram mot en spännande framtid. Många idéer om hur arbetet på skolan ska ske i enlighet med skolans ursprungliga tanke anpassat till nya läroplanen. En förändrad organisation som från och med läsåret 2011-12 ska få vara stabil utan annat än smärre förändringar. Jag tror aldrig att jag kommer att få verka i en så spännande skola igen, med så fina lokaler, så god skolmat och framför allt härliga elever.

Jag önskar Vinstagårdsskolan all lycka till i framtiden och tror att skolan kommer att bli en klart lysande stjärna bland grundskolorna i Stockholms stad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar