måndag 28 november 2011

Personalpresentation: Therese - specialpedagog & bitr rektor

Therese är sedan augusti ny på skolan och har delad tjänst där 50% är specialpedagog på grundskolan och 50% är biträdande rektor på vår grundsärskola:

Hej!

Mitt namn är Therese Hemmälin och jag är specialpedagog i grunden och också ny skolledare på Vinstagårdsskolan. Jag har ansvar för Vinstagårdsskolans grundsärskola. I grundsärskolan går just nu 19 elever. Grundsärskolan läser enligt LGRS11 och kursplanen omfattar fem ämnesområden; kommunikation, motorik, verklighetsuppfattning, vardagsaktiviteter och estetisk verksamhet. Grundsärskolan är obligatorisk liksom grundskolan. Till höstterminen 2011 flyttade Nockebyhovs särskola in hos oss i Vinstagårdsskolan. Detta fick till följd att Vinstagårdsskolans grundsärskola växte och eleverna i grundsärskolan är nu fördelade på två plan i skolan. På nedre plan är lokalerna specialanpassade för elever med flerfunktionshinder och på övre plan är grundsärskolan placerad i den ”gamla studion”.

Flera av eleverna i grundsärskolan är under vissa delar av sin skoldag integrerade med grundskolan, ett exempel är att vi ses varje dag i matsalen! Flera av våra elever gillar också att ta sin rast ute i skolans gemensamma utrymmen! Många gillar att spela pingis, utmana oss gärna för en match!

Jag arbetar också som övergripande specialpedagog riktad mot grundskolan. Jag handleder arbetslag, enskilda lärare, sitter med i skolans elevhälsoteam och vid behov håller jag i externa kontakter såsom vid psykolog- och logopedutredningar, BUP och socialtjänst. Jag är i vissa fall även med vid utvecklingssamtal och vid utarbetande av IUP och åtgärdsprogram.

Vi ses!
Therese

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar