torsdag 20 januari 2011

Utvärdering av de långa passen


Som bekant genomförde vi en förändring inför läsåret 10/11 vad gäller schemaläggning, där de flesta av skolans ämnen lästes i längre arbetspass. Tanken och syftet med detta var att göra skolveckan mindre upphackad och låta pedagoger och elever få chans att jobba med helheter och jobba klart med det man håller på med.

Redan då vi gick in i det nya beslutade vi att efter ett halvår utvärdera förändringen och verkligen syna vad som upplevts som positivt och negativt. Samtliga lärare och elever skulle innan jul genomföra en rätt omfattande enkät för att ge en bred bild av detta. Dessvärre hade inte alla gjort detta inom utsatt tid så den gångna veckan har nu de sista getts möjlighet att besvara enkäten.

Vi kommer grundligt att analysera svaren och se hur väl lärarnas och elevernas uppfattningar överensstämmer. När vi haft möjlighet att sammanställa resultatet kommer vi även att redovisa en sammanfattning här på bloggen för de som är nyfikna.

Som nyfiken skolledare har jag givetvis redan tidigt varit inne i databasen och skapat mig en första bild och kan bara konstatera att man tycker väldigt olika – både elever och lärare.

Kan vi på ett enkelt sätt korrigera detaljer redan under innevarande läsår gör vi givetvis detta. Detta kan handla om justeringar för en enskild klass eller i ett enskilt ämne. Det blir alltså inte ett helt nytt schema vilket oroat vissa. Så klart vill vi göra det absolut bästa tänkbara för alla våra elever!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar